Castell de Burriac

La miranda del Maresme

El Castell de Burriac és un castell que s'alça sobre el turó de Burriac, situat a 387,5 metres sobre el nivell del mar al terme de Cabrera de Mar i tocant al d'Argentona.
Per la seva situació és molt visible des de bona part del Maresme central. El castell va ser construït sobre una torre de defensa anterior; la primera documentació que ens mostra l'existència del castell data de l'any 1017, en un document que Berenguer Ramon I va rebre de la comtessa Ermessenda, la seva mare. Entre els segles XII i XIII van ser construïdes la torre de l'homenatge, els magatzems i la capella. Va ser de propietat de la família dels Sant Vicenç en un principi (se n'havia dit Castell de Sant Vicenç fins el 1313) i a partir del segle XIV de la família Bosc. Cap al segle XVIII, el castell va deixar d'utilitzar-se definitivament, però no va ser fins el 1836 que va cessar l'activitat de la capella. Actualment, pertany a l'ajuntament de Cabrera de Mar.

Desnivell: +320 metres aprox.

Distancia: 8 Km. aprox.

Punt de partida: Rotonda carretera BV-5021.
Sortim de la C-32 per la sortida 94 cap a la BV-502 i/o Cabrera de Mar.
Més endavant arribem a la rotonda on s'enllaça amb la carretera BV-5021 cap a Cabrera de Mar.
Estacionem el vehicle al voltant d'aquesta rotonda.

Rotonda – Riera de Cabrera - Cabrera de Mar – Torrent de la Font Picant – la Font Picant - Plana del Passarell - el Monòlit - Sant Vicenç - Castell de Burriac – el Monòlit - Plana del Passarell - la Font Picant - Torrent de la Font Picant - Cabrera de Mar - Riera de Cabrera - Rotonda

Des d'aquesta rotonda neix un carril bici, per l'esquerra, que va seguint la riera fins al nucli de Cabrera de Mar.
Dintre de la població ja hi han els primers rètols indicadors del objectiu de la jornada. Abandonem el poble per una ample pista de terra.
Uns metres més endavant, un cartell ens fa saber que hi som dins del Parc de la Serralada del Litoral.
Seguim per aquesta pista que circula propera al Torrent de la Font Picant.
Xino-xano anem pedalant còmodament fins un aparcament, proper a la font Picant, on hi ha una cadena que impedeix el pas als vehicles motoritzats.
Regirant cap a la dreta prenem aquesta pista que ens durà sense pèrdua cap a la nostre destinació.
Anem seguint la pista en costeruda i mantinguda pujada fins a la Plana del Passarell on hi ha una mena de menhir del segle XX.
Abandonem la pista i continuem per la dreta per un sender estret i força costerut que ens farà tirar de cames amb força.
Més endavant baixem de la bicicleta i avancem a peu fins unes escales que donen l'accés al castell.
Bicicleta a l’espatlla i en un tres i no res ens plantem al capdamunt del Castell de Burriac.
Una privilegiada talaia que ens brinda unes vistes impressionants de tot el Maresme.
Tot el Maresme sota els meus peus en un dia net i clar, que permet veure fins a Barcelona.
Un grapat de fotos, una mica de repòs i una mica de refresc desprès de l'inevitable suada. Una estona més gaudint de les panoràmiques abans del retorn, doncs costa marxar.
La volta passa per desfer el mateix camí de pujada.

La setmana passada vaig veure el programa “El paisatge favorit de Catalunya” de TV3 on sortia "l’honorable" Jordi Pujol presentat el Maresme i com a punt culminant el Castell de Burriac.
Em vaig decidir per anar visitar-lo amb la meva atrotinada BTT.
La idea inicial era sortir a tocar de mar, però “in situ” vaig veure que no oferia res d’interessant doncs des de la C-32 fins a platja està ple de tot tipus de naus industrials no gaire atractives paisatgísticament.
Perfecta ruta matinal per estirar les cames, prop de Barcelona.

El ciclista: Josep

Kel ha dit...

Aquesta seria una bona destinació per la secció de bbt.
Al veure el programa també em varen entrar ganes d'anar-hi