Crestall de La Ballestera
Ports de Beseit - Els Ports - Lo Port

Lo Port "Extrem IV"

Sortida programada pel pont de la Mercè, dins de les sortides que un dia vam començar pels Ports de Beseit i vam anomenar “extrem”. Ja s’han convertit en tot un clàssic, dons aquesta és la IV edició. I no serà l’ultima¡¡

Punt de partida: Coll de la Creu.
Sortim d’Arnes i prenem la pista asfaltada amb direcció al Mas de Pau. El cotxe el deixarem al coll de la Creu, quilòmetre 3,5 des d’Arnes, on trobarem una placa del Parc Natural dels Ports.

Coll de la Creu - Escletxa Noguerola - Lo Blau - Roca Grossa - Lo Puntalet - Roca Dreta - La Ballestera - Els Padrets - Coll de la Ferrera -  Mas de Les Valls - Riu de les Valls - Mas de Colet - Coll de la Creu

Itinerari:
Del camí barrat per una cadena neixen tres camins, hem de prendre el del mig. Anem seguint les marques amunt , buscant els passos més adequats, grimpant a estones i que ens duran fins el cim de Lo Blau (838 metres). Seguim carenejant tot passant per la Roca Grossa (841 metres), Lo Puntalet (834 metres) i tot seguit per la majestuosa Roca Dreta (863 metres) amb les seves parets vertiginoses molt apreciades pels escaladors de via llarga i d'aventura. Les vistes son magnifiques, entre d’altres podem observar la cresta de Les Gronses, les Roques d’en Benet, el Tossal d’Engrilló, la Punta de l’Aigua, Santa Bàrbara, Penyagalera així com les poblacions d’Horta de Sant Joan, Lledó i Arnes. Seguim per la carena i anem a buscar, sense marques i per terreny a cops incert, la part més esquerpa de la jornada, tot grimpant pel Crestall de La Ballestera (845 metres). Un crestall estret, d’obligat compliment, força aèria i amb passos prou exposats que poden fer dubtar a gent poc acostumada per aquests tipus de grimpades i alçades. Xino-xano anem fent via per l’entretingut i airós crestall amb cautela doncs l'estimball està present a totes dues bandes. Arribats al final, on decreixen ràpidament les dificultats, anem davallant per anar a buscar Els Padrets on farem una “parada i fonda”. Assortit de formatges, bota de vi i bona companyia son els perfectes components del nostre àpat d'avui. Desprès del merescut descans, enfilem la pista que es dirigeix sense pèrdua cap al Mas de les Valls resseguint per la base de tot el que hem grimpat pel capdamunt, tot passant pel Coll de la Ferrera. Més endavant seguim el sender que voreja el Riu de les Valls mentre ens quedem bocabadats amb els impressionants murs de roca, pels que hem passat no fa gaire estona. Aigües clares que conviden a prendre un banyet o si més no a remullar-te el peus. Abandonem el sender seguint les marques dels “estels del sud” tot passant pel Mas de Colet i desprès, sense més complicacions, fins on hem estacionat els vehicles. Pel camí anem trobant alguna que altre figuera que ens obsequia amb el seu fruit més preat.Una bona caminada, força complerta amb tot tipus de paisatges i diversitat de terrenys. La IV edició dels “ports extrem” ha arribat a la fi. No ens cansarem de fer excursions pels Ports, sempre ens deixen bons records i sensacions. Ara anem a fer la cervesa a Arnes i xerrar una mica.

Ahir unes fortes rafegues de vent , ens van fer abandonar l’atac als Crestalls de l’Artigó, davant del perill pels artistes. Tota la nit el vent de Mestral ha bufat insistentment amb molta força. Donat que el vent no avui tampoc afluixa, hem optat per una excursió més tranqui-la però no menys atractiva.

Els caminants: David - Gloria - Jesús - Josep - Josep M - Miguel - Mercè - PeP - Santi - Sergi - Xavi