Via Verda del Carrilet I

La ruta del Carrilet

El Ferrocarril Girona-Olot va ser la principal arteria de comunicacions de la Garrotxa, La Selva i el Gironès fins els anys setanta, un ferrocarril de via estreta (anomenat “carrilet”. Aquest traçat de 57 quilòmetres travessa tres comarques i dotze pobles recorrent les valls dels rius Fluvià, Brugent i Ter. La Ruta del Carrilet I té un suau pendent des d'Olot (440 m) fins a Girona (70 m) i el seu punt més alt se situa al coll d'en Bas, a 558 metres sobre el nivell del mar.

La Ruta del Carrilet I travessa paratges de gran importància paisatgística, ecològica i cultural. S'inicia a la Zona Volcànica de la Garrotxa i, sempre seguint el recorregut de l'antic tren de via estreta, arriba fins a la vall del Ter i les deveses de Salt i Girona. La via que antigament unia la Garrotxa i el Gironès permet ara conèixer els recursos naturals de la Zona Volcànica de la Garrotxa, el castell d'Hostoles i els nuclis urbans d'Anglès, Sant Feliu de Pallerols i Girona, entre altres. Espais com les deveses de Salt o de Girona s'integren així mateix en aquesta ruta, que transcorre pròxima al Ter en el seu darrer tram i permet observar els aprofitaments que s'han fet dels recursos hidràulics del riu.

Distancia: 59,20 Km. aprox.

Desnivell:  +200 metres aprox.

Olot – Les Preses – Coll d’en Bas – Sant Miquel de Pineda – Sant Feliu de Pallerols - Les Planes – Font Picant – Amer – El Pasteral – La Cellera – Anglès – Bonmatí – Bescanó – Salt - Girona

Es surt de l’estació d’Olot al costat del riu Fluvià i parc de la Font de Sant Roc. Al Km. 2,5 es passa pel Baixador de Sant Privat i seguidament al Km. 4 per Les Presses. A la sortida es troba l’estació i centre d’informació. Al Km. 7 la via verda perd el seu traçat i es segueix per diferents camins rurals pel voltant de Sant Esteve d’en Bas. Es creua la carretera C-152 per prendre l’antiga carretera que remunta en lleugera pujada fins al Km. 11 i coll d’en Bas. Ara en forta baixada, ràpidament ens permet anar a cercar el Baixador de Sant Miquel de Pineda situat al Km. 14 al costat de l’ermita romànica de Sant Miquel. Es continua per la via mentre es passa per Sant Feliu de Pallerols i Km. 17. La ruta segueix cap a Les Planes tot passat per la faldilla del Castell d’Hostoles, al voltant del Km. 22, amb vistes panoràmiques de Les Planes d’Hostoles. La via transcorre pel mig de frondosos boscos. Més endavant gaudirem de bones vistes del Santuari del Far. Seguim pedalant fins el Km. 28 i baixador de Font Picant. Prop del Km. 30 creuarem l’estació d’Amer ben conservada. Un Km. més endavant es perd la via verda i s’ha de triar entre dues opcions: seguir per la mateixa carretera o enfilar un camí amb fortes rampes fins el mateix punt, per creuar la esmentada carretera i reprendre la via. La via verda va cedir el pas a la carretera i en conseqüència s’ha transformat en una mena d’ample sender que s’obra camí pel mig de camps de cultiu fins el Km. 34 on es troba amb l’estació de El Pasteral. Es segueix tot passant per La Cellera del Ter, fins la població d’Anglès i Km 37. S’ha de continuar, tot passant per les estacions de Bonmatí, Bescanó i Salt. Al Km. 52, abans d’entrar a Salt, la via verda recerca la ribera del riu Ter per fer l’entrada a Girona enmig de frondosos boscos. Entrem pel Parc de la Devesa i anem a buscar el pont de Sant Feliu que dóna pas al casc antic de Girona. En aquest punt tenim unes magnifiques vistes del riu Onyar així com la imatge de les seves cases pintades que es reflecteix al riu. Si tenim temps es recomana donar un tomb per la sempre acollidora i atractiva Girona

Aprofitant l’estada a Tossa, em vaig aproximar a Olot per dur a terme aquest tram de la via verda. Via verda del Carrilet I, tram pendent dons l’any passat ja vaig realitzar el tram del Carrilet II que va des de Girona fins a Sant Feliu de Guíxols. Una via verda discontinua, amb trams d’enllaç degut als excessius talls provocats per diverses carreteres. Una via verda que en primera instancia recorre la vall d’en Bas amb amplis paisatges i un cop passat el coll d’en Bas entrarem a la frondosa vall on trobaren vistes del Santuari del Far, el castell d’Hostoles entre altres, per després anar cercant el riu Ter fent entrada per la Devesa fins a Girona. Una Girona sempre amable, acollidora i atractiva que centra el seu gran atractiu al riu que creua la ciutat i pels carrers dels seu casc antic ple d’indrets de gran interès turístic. Una bona i acceptable passejada per terres Gironines.