GR 92 / Etapa 18 / Montcada - Baixador de Vallvidrera

GR92 / Etapa 18 / 17,815 Km

Presentació:
Malgrat la proximitat a la ciutat de Barcelona, l'itinerari transcorre quasi sense excepció entre bosc, passant per alguns punts d'una gran frondositat. També hi ha bons miradors sobre Barcelona, el mar y el Vallès. L'etapa es pot considerar com una bona travessa de la Serra de Collserola, coneguda com el pulmó de les poblades comarques veïnes. Prop de la fi de l'etapa es passa pel Centre d'Informació del Parc de Collserola, amb abundant material i que mereix una visita detinguda.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
MONTCADA (40 m).- Plaça Lluís Companys. Es travessa el pas a nivell del ferrocarril Barcelona-Portbou i se segueix pel carrer Bogatell fins al pas de vianants que passa per sota de l'estació del ferrocarril de Manresa, de la carretera C-17 i de l'autopista C-33. A continuació es pugen unes escales fins a la plaça del cementiri.

00,990km  0:11h
Cementiri de Montcada.- Queda a la dreta, es pren una pista que puja. Durant un tram el GR 92 i el PR-C 35 segueixen el mateix itinerari. Es deixa una pista a la dreta i una altra a l'esquerra.

01,305km  0:15h
Dipòsit d'aigua.- Queda a l'esquerra. També hi ha una torre de conducció elèctrica, més endavant se'n troben més. El GR va prenent la direcció adequada per a revoltar per la dreta el Turó de Montcada. L'entorn ha canviat ràpidament d'urbà a muntanyenc.

01,525km  0:18h
Bifurcació.- Es va per la pista de l'esquerra. Es fan pujades i baixades tot seguint la línia elèctrica. Bona vista en direcció nord.

01,725km  0:21h
Bifurcacions.- Es deixen dues pistes a l'esquerra en pocs metres.

02,308km  0:29h
FONT DE LA MITJA COSTA.- Poc abans s'ha deixat una pista a l'esquerra per la qual el PR-C 35 se separa del GR 92. Poc després es deixa un camí a la dreta.

02,548km  0:32h
Creuament.- Es creua una pista i es segueix endavant per un camí irregular.

02,748km  0:34h
Bifurcació.- Es tracta del començament del carrer "Camí de Sant Iscle". Es segueix aquest carrer tot entrant a la urbanització. Es deixen tres carrers a la dreta.

03,123km  0:38h
Final del carrer.- Es continua a la dreta per la zona industrial. Aviat s'arriba a la carretera C-58 en el punt del coll de Montcada. Cotxes de línia a Barcelona (Fabra i Puig) i Terrassa, tel.93-7331112. Cal creuar-la i prendre just en front la carretera d'accés al cementiri de Cerdanyola. Punt de confluència del PR-C 35 el qual torna a seguir el mateix itinerari que el GR 92.

04,000km  0:49h
Autopista C-16.- Es creua per un pont i es continua per la carretera en direcció al cementiri de Collserola.

04,180km  0:51h
Bifurcació.- El GR deixa la carretera i pren un camí a la dreta en pujada. Aviat travessa una carretera asfaltada antiga. Més tard passa per una clariana de matolls i es creuen dos camins. El PR-C 35 es torna a separar del GR 92 i va per l'esquerra.

05,110km  1:02h
Bifurcació.- Dalt de l'ampla carena. Cal anar a la dreta direcció Vall de Sant Iscle. Als pocs metres es deixa un altre camí a la dreta i una torre de conducció elèctrica també a la dreta.

05,400km  1:06h
Bifurcació.- Hi ha una altra torre de conducció elèctrica. Cal anar a la dreta, baixant. Aviat nova cruïlla en que cal prendre a la dreta.

05,650km  1:09h
Bifurcació.- Després de passar una cadena, es desemboca en una pista més ampla i es tomba a la dreta. Per un pont es travessa la riera de Can Catà o de Sant Iscle i s'arriba a una pista principal que ressegueix la vall de Sant Iscle, la qual se segueix a l'esquerra durant una estona. Punt de confluència amb el GR 173-3, Vallès Natural.

06,080km  1:14h
CAN CATÀ (85 m). Es passa pel costat d'aquesta masia i immediatament s'arriba a Sant Iscle de les Feixes, ermita romànica de propietat particular. Continuant per la pista, es deixa un camí de carro a l'esquerra, dos caminets a la dreta i una pista amb una cadena.

07,530km  1:32h
FONT DE CAN LLOSES.- Està situada a pocs metres de la pista, a l'esquerra, en un pla a la vora del llit del torrent on destaquen uns grans castanyers); es continua per la carretera de terra o pista ampla tot creuant el torrent.

08,020km  1:39h
Bifurcació.- En una corba es deixa la pista per on continua el GR 173-3 en direcció a Barcelona, i es pren un camí paral·lel al torrent de Sant Iscle. El camí esdevé un corriol que s'endinsa per la vall encaixonada amb una sorprenent bellesa i frondositat. Seguint aquest paisatge encisador s'arriba a la font de Can Ferrer. La pujada des d'aquest punt fins a la carena de Valldaura que tanca la vall és una mica laboriosa, ja que cal adaptar-se als camins existents. La pujada no és, però, gaire llarga. Des de la font, el GR 92 segueix sempre el mateix camí.

08,810km  1:49h
Bifurcació.- Poc després de la font de Can Ferrer, es desemboca en un camí perpendicular al que se segueix que es pren a l'esquerra. Després es deixa una pista a l'esquerra.

09,010km  1:55h
Bifurcació.- Es troba una pista que cal prendre cap a la dreta direcció turó d'en Fotjà.

09,190km  1:59h
Bifurcació.- Es pren un camí de carro a la dreta. Després es deixa un camí a la mateixa mà.

09,490km  2:06h
Bifurcació.- Cal prendre el camí de carro a l'esquerra fins a trobar la pista que també per l'esquerra portarà finalment a la carena.

09,990km  2:16h
Carena.- Punt de confluència amb el PR-C 35 que continua en el mateix itinerari que el GR 92. Es deixa la pista per un camí a la dreta que segueix amunt en direcció al turó d'en Fotjà i baixa a un grup de casetes. Paisatge ample, variat i atractiu. El camí passa pel costat d'unes casetes amb una antena de ràdio; poc després cal prendre un caminet a la dreta que baixa fins a una pista on hi ha el restaurant Juaco.

10,418km  2:26h
Bifurcació.- Es pren la pista de l'esquerra fins a una cruïlla múltiple de pistes. Es segueix endavant tot passant pel darrera del restaurant Mirador Forat del vent; es segueix fins a arribar a una cadena que barra el pas als cotxes i al seu costat, a l'esquerra, cal prendre un caminet que puja i passa pel costat d'una torre de conducció elèctrica.

10,883km  2:36h
PORTELL DE VALLDAURA (370 m).- Es travessa la carretera de Cerdanyola a Horta i es continua davant mateix per una pista amb una cadena, aviat es deixa la pista per prendre un camí a la dreta, que primer segueix paral·lel a la pista i després puja decidit.

11,273km  2:48h
TURÓ DE VALLDAURA (422 m).- Poc abans s'ha girat a la dreta per una pista asfaltada. Atenció si es va en sentit contrari. El GR entra en el cor de la serra de Collserola i es mantindrà una bona estona en la carena o a prop seu. Es deixa el repetidor a l'esquerra i es continua per camí planer.

11,515km  2:52h
Collet (405 m).- Es creua el GR 6 que per l'esquerra ve de Barcelona (Horta) i per la dreta baixa cap a Sant Cugat del Vallès.

11,610km  2:54h
Bifurcació.- Es deixa un camí a la dreta; el GR 92 i el PR-C 35 continuen junts per l'esquerra cap a la carena.

11,770km  2,58h
TURÓ DEL MALTALL o DE LA MAGAROLA (429 m).-Bon mirador. El paisatge és diferent en totes les direccions. Destaca la vista sobre la ciutat de Barcelona. Es segueix pel camí carener que aviat esdevé una pista tancada amb una cadena.

12,075km  3:03h
PAS DEL REI (405 m).- Collet travessat per una ampla pista. El PR-C 35, pel camí de la carena, se separa del GR 92, i aquest pren la pista de la dreta. Cal seguir una bona estona per aquesta pista tot deixant a la dreta quatre pistes. En la tercera de les mateixes, hi ha un rètol de la Reserva Natural Parcial de la Font Groga, i s'uneix per la dreta el PR-C 38 que té l'inici a Sant Cugat del Vallès.

13,460km  3:20h
Pla dels Pins de Vista Rica.- A tocar de la carretera de l'Arrabassada, de la qual queda separada per les cases del mateix nom. Sense arribar a la carretera, es tomba a la dreta. El PR-C 35 es torna a unir al GR 92. En aquest punt finalitza el PR-C 38. Hi ha una font pública. Al fons de la clariana hi ha tres camins; s'agafa el del mig que va paral·lel a la carretera. Malgrat la proximitat de la mateixa, el paratge és de gran bellesa i frondositat. Finalment es va a sortir a la carretera, que cal prendre cap a la dreta. Atenció si es va en sentit contrari.

13,735km  3:25h
COLL DE L'EROLA (415 m).- Bifurcació, cal prendre la carretera que va en direcció al Tibidabo.

13,940km  3:28h
Bifurcació.- Es deixa la carretera i es pren un estratègic camí a la dreta. Es deixen dos corriols a esquerra i dreta.

14,565km  3:39h
Bifurcació.- Es surt a un camí de carro que es pren a l'esquerra. Immediatament s'arriba al Coll de la Vinyassa on es pren una pista cap a la dreta. Si es seguís el camí més pendent de l'esquerra s'aniria en 20 minuts a les instal·lacions del parc d'atraccions del Tibidabo i a la basílica del Sagrat Cor que hi ha al cim de la muntanya.

14,830km  3:43h
Bifurcació.- El GR deixa la pista i pren un camí a l'esquerra en baixada. El PR-C 35 segueix per la pista i se separa definitivament del GR 92 durant aquesta etapa.

15,055km  3:47h
Revolt d'una pista.- Per seguir el GR cal prendre el camí a l'esquerra en forta baixada i passats uns 20 metres, en una bifurcació, agafar el camí de l'esquerra. Si no es vol passar per la font d'en Canet, hi ha dues altres possibilitats que escurcen uns 10 minuts el trajecte fins al Centre d'Informació del Parc, tot retrobant fàcilment el GR abans d'arribar al centre esmentat. La primera és prendre la pista que baixa a la dreta i seguir els indicadors del parc cap al centre d'informació. L'altra és prendre inicialment el GR però no girar a l'esquerra en la bifurcació, retrobant més avall el GR.

15,305km  3:51h
FONT D'EN CANET (340 m).- És un lloc molt frondós on fins i tot hi ha falgueres. Es segueix endavant tot deixant un corriol a l'esquerra.

15,695km  3:58h
Entroncament.- Es surt a una ampla pista. Als pocs metres es passa un pont de fusta. Es deixen a la dreta dos camins.

16,185km  4:06h
Bifurcació.- Es pren la pista de la dreta en lleugera pujada.

16,590km  4:12h
Bifurcació.- Es pren la pista de l'esquerra en franca baixada en direcció cap al Centre d'Informació del parc. Es segueix sempre per la pista principal tot deixant algun trencall a dreta i esquerra.

17,130km  4:20h
ESCOLA XIPRER.- Un cop passada l'escola hi ha una bifurcació en que cal girar sobtadament a la dreta tot vorejant l'escola. Atenció si es va en sentit contrari.

17,290km  4:23h
CENTRE D'INFORMACIÓ DEL PARC DE COLLSEROLA (255 m). És interessant visitar-lo. Es continua per la mateixa pista.

17,360km  4:24h
VILA JOANA.- És el lloc on va morir Jacint Verdaguer. Hi ha un museu dedicat a la seva figura. A la dreta de la torre el GR92 pren un camí enllosat que davalla entre la pineda.

17,815km  4:30h
BAIXADOR DE VALLVIDRERA DELS FERROCARRILS DE LA GENERALITAT (230 m).- Línies de Barcelona a Terrassa i Sabadell.

Un canvi de plans d’última hora, donat per l’anunci de pluges generalitzades a la tarda, ens ha dut a fer aquesta etapa del GR 92 i estirar una mica les cames. Una etapa que sorprèn, en certa manera, perquè es desenvolupa quasi en la seva totalitat per frondosos boscos de caire mediterrani, així com la proximitat, dels mateixos vers, a la gran metròpoli. Una etapa còmoda i molt ben indicada. L’etapa circula per la vessant Nord del Parc de Collserola, que és molt més desconeguda i en conseqüència molt tranquil•la, comparada amb altres zones com la concorreguda carretera de les Aigües. Una etapa més del GR 92 que anem fen a pams, de mica en mica.