GR 92 / Etapa 19 / Baixador de Vallvidrera - Sant Vicenç dels Horts

GR92 / Etapa 19 / 13,090 Km

Presentació:
Es tracta d'un atractiu i curt itinerari a cavall entre les comarques del Barcelonès, el Vallès i el Baix Llobregat. La vegetació és sempre ufanosa i el paisatge és muntanyenc, malgrat la proximitat a centres importants de població. L'excursió es pot fer sense pressa en un matí. Si sobra temps es poden visitar el Museu Verdaguer de Vila Joana i/o el centre de informació del Parc de Collserola, situats a 10 min. del baixador de Vallvidrera seguint el GR en direcció contrària (veure etapa anterior).

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
Baixador de Vallvidrera dels Ferrocarrils de la Generalitat (230 m).- Línies de Barcelona a Terrassa i Sabadell amb serveis molt freqüents. Després de passar per un portal es baixen unes escales i es creua la carretera de Vallvidrera a Sant Cugat. Atenció al tràfic, perque la visibilitat cap a l'esquerra no és bona. Un cop a l'altre costat es pren davant mateix el carrer Torrent del Rovelló, tot deixant a l'esquerra el restaurant Parador de Muntanya i aviat es pren a la dreta el carrer Sagrada Família en direcció a la residència del mateix nom. Hi ha, però, una altra possibilitat que escurça uns 5 minuts la pujada fins al collet de Can Sauró. Es tracta de seguir les escales que hi ha al costat de l'esmentat restaurant. On les escales es divideixen es prenen les de la dreta i quan s'acaben cal prendre el "Camí del Mas Sauró" que està cimentat.

00,235km  0:04h
Trencall.- Es deixa la pista i es prèn una drecera a l'esquerra coincidint amb el Camí de Sant Jaume. Aviat la drecera torna a desembocar en la pista principal, que cal seguir cap a l'esquerra.

01,065km  0:18h
Bifurcació.- S'ajunta una pista per la dreta. Es planeja.

01,262km  0:21h
Cruïlla de pistes i camins. S'agafa la pista de la dreta en pujada, coincidint amb el GR96. La pista es convertirà posteriorment en camí.

1,685km &nbps;0:28h
Bifurcació.- Es segueix per la dreta en pujada, ja que per l'esquerra es tornaria a baixar. Passats uns mts. prendre a l'esquerra.

01,766km  0:31h
Bifurcació.- S'arriba a una pista, i es va a l'esquerra. El GR96 es separa del GR92 per un camí que segueix de front.

2,071km  0:37h
Bifurcació.- El camí de Sant Jaume se'n va per la pista de la dreta. El GR92 va per la de l'esquerra, passant per sota d'una línia elèctrica.

02,355km  0:41h
Clariana i final de la pista.- Es continua per un sender al davant que puja i s'endinsa al bosc. Es segueix per la carena.

02,490km  0:44h
TURONS DE CAN PASQUAL (470 m).- Gaudeixen d'una posició privilegiada, si bé per veure la vista cal desplaçar-se una mica cap als costats degut a que la carena és molt ampla. Es segueix una pista erosionada que baixa. Per l'esquerra s'ajunta una pista. Atenció, si es va en sentit contrari.

02,761km  0:48h
CAN MASDEMONT.- Casa en runes. Es va a la dreta pista avall.

02,869km  0:50h
Bifurcació.- Es va a sortir a una pista en més bon estat, que cal seguir a l'esquerra.

03,170km  0:54h
Carretera BV-1468 (Sarrià a Molins de Rei).- Cal seguir-la a la dreta. Es passa per davant de Mas Pins que és un equipament del Parc de Collserola.

03,607km  1:00h
Bifurcació.- Es deixa la carretera i es pren una pista a la dreta que va seguint per sota de la carretera.

03,916km  1:04h
Creuament.- Es creua una pista que baixa de la carretera. Se segueix enfront un camí embrossat que va a sortir a la carretera més endavant. Llavors cal prendre la carretera uns 50 m a la dreta.

04,196km  1:09h
Clariana.- A la dreta de la carretera. Es deixa la carretera i es pren un camí a la dreta de la mateixa.

04,378km  1:12h
Cruïlla.- Per la dreta, acaba l'itinerari de la Riera de Vallvidrera-Tres Serres, amb l'opció d'anar a Molins de Rei o Vallvidrera. El GR92 continua planejant per l'esquerra del Turó de Can Serra.

04,922km  1:22h
Entroncament.- S'arriba al costat d'un gran transformador elèctric i després a una pista molt a prop de la carretera, que es travessa. Si es va en sentit contrari el transformador serveix de referència.

05,145km  1:25h
SANTA CREU D'OLORDA (380 m).- A l'esquerra queda la zona de picnic, es passa pel davant de l'ermita i es pren en direcció oest la pista de Castell Ciuró, ampla i al principi asfaltada que revolta per la dreta el Puig d'Olorda. A l'esquerra es deixa la "Pedrera dels Ocells", constituïda pel sot d'una antiga mina i pedrera de llicorella i que ha estat recuperada com a indret per a identificació dels ocells de la zona. Tot seguint per la pista es deixa una pista a la dreta i diversos corriols a l'esquerra.

05,613km  1:31h
Bifurcació.- A la dreta es veu el restaurant La Masia. Es segueix per la pista principal tot deixant diferents trencalls menors.

06,542km  1:44h
CAN RIBES.- Queda a la dreta. Es deixa la pista de Can Farrés a l'esquerra. Més avall es deixen tres pistes a la dreta en una mateixa cruïlla. També més avall es deixa a l'esquerra una torre de conducció elèctrica.

06,653km  1:46h
Cruïlla.- Es deixa una pista a l'esquerra que va a Can Bofill i dues més a la dreta. Es va per la del mig tot passant pel costat d'una casa que queda a la dreta.

07,288km  1:54h
Bifurcació.- Pista a l'esquerra que es deixa. Es segueix baixant.

07,881km  2:01h
CASTELL CIURÓ (120 m).- Dalt d'un turó hi ha les runes del que fou alterós castell, amb una posició privilegiada sobre la comarca del Baix Llobregat. L'esplanada que té als seus peus ha estat condicionada com àrea de lleure. Des de l'entrada d'aquesta esplanada es pren la pista de la dreta. Es deixen pistes menors a ambdós costats.

08,119km  2:04h
Transformador d'electricitat.- Queda a l'esquerra. La pista esdevé carretera asfaltada. Es deixen unes cases a la dreta.

08,304km  2:06h
Cruïlla de carrers.- A l'entrada a Molins de Rei. Se segueix pel d'enfront anomenat Camí de Santa Creu d'Olorda. En la cruïlla amb el carrer 11 de Setembre es prèn l'esmentat carrer cap a la dreta i en el seu final, el c/Jacint Verdaguer cap a l'esquerra.

09,192km  2:19h
MOLINS DE REI (37 m).- Plaça dels Països Catalans. El GR92 continua pel c/Jacint Verdaguer. Al final d'aquest carrer es continua recte pel túnel sota l'autopista i després es creua la carretera C-1413. Un cop a l'altre costat es pren enfront una pista en la mateixa direcció. La pista aviat gira a l'esquerra tot seguint la riba esquerra del riu Llobregat.

10,767km  2:40h
RIU LLOBREGAT (15 m).- Es travessa tot seguint el pont de la carretera N-340; cal fer-ho pel costat nord. Per aixó, abans de passar-hi per sota cal prendre a l'esquerra el caminet que hi puja.

11,317km  2:47h
Pas elevat per a vianants.- Es pren per a passar al costat sud de la carretera. Es continua pel vial pel qual els cotxes surten de Sant Vicenç del Horts en direcció a l'anterior pont, i posteriorment s'enllaça amb la carretera BV-2002.

11,715km  2:53h
RIERA DE CERVELLÓ.- Es travessa per un pont, es pot fer tot seguint la carretera o bé per un corriol a l'esquerra que baixa; seguidament s'entra a Sant Vicenç del Horts. En arribar a la propera església de Sant Josep, cal deixar la carretera, i per la dreta de l'esmentada església, prendre el carrer Mn. Jacint Verdaguer que cal seguir íntegrament.

13,090km  3:10h
SANT VICENÇ DELS HORTS (22 m). Plaça de la Vila.

Una etapa relativament curta que ens permet conèixer, sense grans esforços, aquest tram del GR 92 i al mateix temps estirar una mica les cames. Una etapa que es passeja per boscos de caire mediterrani, però inevitablement, trepitja nuclis suficientment grans com per treure-li una mica d’encant a l’etapa. Etapa còmoda i ben indicada. Un desnivell suau, però combinat amb un dia molt calorós ens ha fet suar una mica més del compte. Una etapa de tràmit, per allunyar-nos de les grans ciutats satèl•lit de Barcelona.

Anònim ha dit...

hi ha algún inconvenient de fer-la en bicicleta? Gràcies

Lo Piolet ha dit...

Doncs diria que no hi ha cap problema per fer-ho amb bicicleta, recordo que majoritariament son pistes amples, tret d'algun petit tram per corriol.
Diria que ho podeu fer sense problemes.