Bosque de Oma | PR - BI 180

Bosque de Oma, molt més que un bosc pintat

El Bosque de Oma es troba situat al terme municipal de Kortezubi, encara que com bé indica el seu nom, pertany al barri d'Oma. Al Bosque de Oma també se li coneix per el nom de Bosque Pintado o Bosque Encantado i és obra del pintor escultor Agustín Ibarrola. Aquesta obra es caracteritza perquè l'artista va realitzar pintures sobre troncs d'arbre, principalment pins, dibuixant figures humanes, animals i figures geomètriques. Algunes d'aquestes imatges només es fan visibles des de determinades posicions, des d'on les imatges dels diferents troncs formen una imatge conjunta.

Punt de partida:
Per la carretera BI-2238, un cop superada la població de Gernika, ens hem de dirigir per la carretera BI-4424 a las Cuevas de Santimamiñe. Arribem al barri de Basondo, que disposa d’un ampli estacionament, punt des d’on es pot accedir a las Cuevas de Santimamiñe i al Bosque de Oma. Complicat de descriure, veure punt de partida a Google Maps.

Basondo - PRBI180 - Indicador - Entrada al Bosque Pintado - Bosque de Oma - Ruta amb 47 punts - Trencall cap a Oma - Carretera - PRBI180 - Oma - Basondo

Abans d’iniciar la ruta podem observar un parell de voltors que planegen airosament per la serra on estan situades las Cuevas de Santimamiñe.
Sortim de Basondo, en sentit Sud, per un camí cimentat que puja decididament. Cal seguir aquesta ampla pista que xino-xano en duu, sense pèrdua, cap al Bosque de Oma.
En suau i mantinguda pujada trobem un indicador mentre anem gaudint de la pau i dels silenci que proporciona caminar enmig d’un esplèndid i frondós bosc, com antesala del escenari anunciat. Pel trajecte anem observant els ocells al nostre pas amb l’ajuda dels prismàtics pel reconeixement de vista i so.
Més endavant, arribem a una cruïlla que ens anuncia, per l’esquerra, l’entrada al Bosque Pintado.
Baixem per uns graons de fusta fins arribar a una mena d’esplanada que disposa dels primers arbres transformats.
Per poder entendre i veure correctament les obres, cal situar-se al costat d’unes plaquetes, situades al terra, numerades que mostren la direcció per l’observació adequada.
Anem resseguint aquesta mena de ruta de 47 punts per veure la totalitat de l'obra. Una ruta que serpenteja pel mig del bosc fins situar-nos novament a l’esplanada incial.
Reposem una estona per gaudir del silenci mentre anem reconeixent diversos ocells, entre altres una parella de ben plantats pica-soques que van dansant pels arbres.
Reprenem la caminada i prenem un trencall que ens indica la direcció apropiada per anar cap a petita població Oma. Seguim el PR-BI 180 que davalla decididament fins sortir a una carretera local.
Girem per l’esquerra i seguim per aquesta carretera que disposa d’un carril lateral pels vianants o ciclistes. Una carretera que travessa el nucli de Oma i continua per la petita vall fins a Basondo, punt d’inici de la caminada.

Apunt:
Agustín Ibarrola és un artista nascut a Basauri, Biscaia el 1930. Autodidacta, gràcies a la seva talent i per mitjà d'una beca que el portaria a Madrid, es va iniciar en el cubisme i el constructivisme juntament amb un altre escultor de gran renom que és Jorge Oteiza. A Agustín Ibarrola sempre li ha inquietat les situacions socials del moment i així ha volgut reflectir-ho en els seus treballs. En els anys 60 i per les seves motivacions socio-polítiques, els seus treballs van voler expressar les situacions del moment.
Ibarrola també és partidari que l'art públic ha de ser muralista i de grans dimensions, possibilitant un visitant submergir-se o mimetitzar-se amb les obres. Per altra part i segons ell, les peces d'art han de ser compostes per materials robusts i duradors, mentre demostren sentiments socials col•lectius.
Tots aquests ideals van ser reflectits en el seu treball del Bosque de Oma el 1982. Una obra a l'aire lliure, envoltada d'arbres, pintures, ulls i colors que faran sentir al visitant en un lloc màgic i incomparable. Alguna vegada mai vist abans.

Una caminada per estirar les cames que circula per esplèndids boscos amb visita artística inclosa. Visita altament recomanada a aquest bosc transformat per la ma d’un artista que ha aconseguit donar-li una atmosfera màgica.
Tot plegat hem gaudit de l’art i de la muntanya al mateix temps.