Roca de Sant Salvador  1156

Trescant i grimpant pel cor de Montserrat

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya força prominent que ha destacat en la tradició catalana, entre altres motius, gràcies a una geologia i una topografia pròpies molt característiques, que han estat valorades estèticament de forma positiva. Situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat, s'hi aixeca el monestir de Montserrat, una abadia benedictina consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, una marededéu trobada.
El nom prové de la paraula mont, muntanya, i serrat, cadena muntanyosa. Tant serrat com serralada provenen de serra (un seguit de muntanyes), i, precisament, aquesta paraula deriva del llatí serra, que és el nom de l'instrument per serrar (o xerrac), per la forma que tenen les muntanyes encadenades una al costat de l'altra, que fan pensar en dents de serra.

Punt de partida: Santa Cecília.
Per la carretera BP-1103 ens apropem fins a Santa Cecília on estacionem el vehicle.

Santa Cecília - GR 172 - Camí de l’Arrel - Canal del Moro - Canal dels Avellaners - Canal del Cavall Bernat - Serrat de les Lluernes - Coll de la Canal Plana - pas de l’Endocrí - Roca de Sant Salvador - pas de l’Endocrí - ermita de la Trinitat - Pla de la Trinitat - GR 172 - Camí de l’Arrel - Canal de Gat - Canal del Cavall Bernat - Canal dels Avellaners - Canal del Moro - Santa Cecília

Sortim de Santa Cecília i anem a enllaçar amb el GR 172 i Camí de l’Arrel. Xino-xano, anem caminant i gaudint de les airoses vistes de les partes Nord que s’alcen majestuosament. Deixem enrere les canals del Moro i dels Avellaners fins arribar a la Canal del Cavall Bernat.
Enfilem per aquesta canal grimpant, en primera instancia fins arribar a la primera corda. Un parell de cordades progressen per unes de les vies que solquen aquesta impressionant i simbòlica agulla. Anem grimpant còmodament amb l’ajuda de les cordes, més o menys gruixudes, instal•lades.
Una progressió fàcil, al nostre entendre, sense excessiva dificultat. Consideració personal que no ha de ser genèrica, doncs dependrà de l’estat físic i experiència de cadascú en aquest tipus de camins equipats. El casc pot ser l’únic equipament d’utilitat per la més que probable caiguda de pedres.
Seguim progressant per un seguit de cordes, en bon estat a data d’avui, fins al final de la canal que a mà esquerra es continua pel camí que ronda pel Serrat de les Lluernes, però continuem per la dreta per anar a observar el Cavall Bernat d’aprop.
Gaudim de les vistes de les parets de Diables i del Cavall Bernat i retornem al camí que havíem obviat abans. Xau-xau, anem caminant per aquest camí que ens ofereix unes esplèndides vistes de tot l’entorn. Més endavant, passat el Coll de la Canal Plana, hem d’estar atents d’abandonar el camí i prendre un corriol que mà esquerra es dirigeix decididament cap a la Roca de Sant Salvador.
Progressem per terreny de grimpada, sense exposició, fins al conegut pas de l’Endocrí. Un pas estret i encaixonat amb les presses força polides pel pas dels caminants. Sortint del pas esmentat continuem grimpant per l’esquerra fins al capdamunt de la Roca de Sant Salvador.
Cim inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC. Interessant repte que ens ofereix l’ascensió a un munt de cims que d’altre manera no hi pujaríem, sovint per desconeixement. El cim ens brinda una esplèndida visió panoràmica de tot el massís per la seva privilegiada ubicació.
Després de la contemplació, davallem amb cautela pel mateix pas i camí fins enllaçar amb el camí que havíem abandonat anteriorment. Continuem a mà esquerra pel camí que va davallant i que passa proper a la Mòmia i després de la Trumfa. Abans d’arribar a Sant Benet, girem per l’esquerra i continuem pel camí fins a l’ermita de la Trinitat.
Més endavant, arribem al Pla de la Trinitat i enllacem amb el GR-172 i Camí de l’Arrel. A continuació, sense pèrdua, anem fent via pel camí mentre gaudim de les airoses vistes dels Flautats. Seguim fins arribar a la Canal del Cavall Bernat per continuar desfent tot el camí fins arribar a Santa Cecília, fruint en tot moment de les vistes.

NOTA:
Amb data del 20/11/2023 la Canal del Cavall Bernat fora restaurada per motius de seguretat i caldrà tenir en compte la informació al respecte abans d’afrontar la ruta per aquesta canal.
Veure informació al respecte el aquest ENLLAÇ

Caminada pel cor de Montserrat, endinsant-nos per camins i canals amb l’ajuda de cordes i alguna que altre grimpada.
Interessant cim que disposa d’una ubicació excel•lent per l’observació. Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquest massís tan espectacular.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.