Núria - Torreneules  2713 - Coma de Vaca - Queralbs

Un cim amb caràcter

El Torreneules és una muntanya de 2.713,2 metres d'altitud del terme municipal de Queralbs, a la comarca catalana del Ripollès.
És a la part nord-oriental del terme, al nord-est de Queralbs i a llevant del Santuari de Núria.
Forma part d'una carena que s'estén des del Pic de la Fossa del Gegant cap al sud i sud-est.
En formen part també el cim de Rocs Blancs, el Puig de Fontnegra i el Cim de la Coma del Clot.
El Torreneules és el de més al sud-est de la carena.

L’escriptor Àngel Guimerà es va inspirar en els paratges de Coma de Vaca per escriure la seva coneguda obra Terra Baixa on apareix un pastor anomenat Manelic.
Per això el refugi de Coma de Vaca també és conegut com el Manelic.
L’antic refugi va ser inaugurat el 20 de setembre de 1959. Es tractava d’una petita cabana que feia la funció de refugi lliure i que va ser edificada als anys 50 en el pla de les Eugues per facilitar l’estada durant l’estudi d’un projecte de construir un embassament per a l’explotació hidroelèctrica.
La cabana va ser cedida a la FEEC per fer la funció d’aixopluc pels excursionistes.

Punt de partida: Santuari de Núria.
Podem accedir mitjançant el tren cremallera o bé a peu, seguint algun dels camins de muntanya que arriben fins a Núria.

Santuari de Núria, Camí dels Enginyers, Alberg del Niu de l’Àliga, Torrent de Fontnegra, Cim del Ras, Coll de Torreneules, Torreneules, Roc dels Voltors, Coll dels Homes, Refugi de Coma de Vaca, Camí de Queralbs a Coma de Vaca, les Marrades, les llosardes, Pont de les Marrades, Salt del Grill, Pont de Daió, Carretera de la Central, Carretera GIV-5217, Queralbs

Creuem les vies del tren del cremallera i continuem de l’altre costat pel Camí dels Enginyers que recull un grapat d’instal•lacions religioses del Via Crucis.
Més o menys, quan s’acaba el Via Crucis, abandonem el Camí dels Enginyers i continuem per l’esquerra en direcció al ja visible Alberg.
Xau-xau, arribem al Alberg del Niu de l’Àliga on fem nit per completar la volta en dues etapes, que hem iniciat a Queralbs, tal com detallem al peu de la ressenya.
Seguim, en direcció Est, obviant els corriols que menen al Pic de l’Àliga, fins el Torrent de Fontnegra. Creuem el torrent esmentat i regirem en sentit Sud, muntanya amunt mentre les vaques pasturen arreu.
Xino-xano remuntem sense defallir fins que el corriol va regirant en sentit Est.
El corriol acaba de regirar, en sentit Nord, fins al simbòlic Cim del Ras, que podem obviar però paga prou la pena per les vistes que ens brinda.
Continuem còmode i planerament per la vessant Sud del Cim de la Coma del Clot, fent una mena de travessa, fins al Coll de Torreneules.
En aquest punt, mentre observem l’esvelta estampa de l’airós Torreneules, un majestuós Trencalòs planeja pel sobre nostre. Impressionant poder veure amb deteniment i precisió aquest rapinyaire tant valorat en el món dels ornitòlegs.
Seguim les fites pel corriol que puja amb determinació, mentre observem un munt d’isards que ronden per la vessant Nord.
En breu, ens plantem al capdamunt del Torreneules amb una cota de 2713 metres.
Cim inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC, proposta que ens fa conèixer i transitar per aquests cims de referència.
Gaudint de les excepcionals vistes panoràmiques, una marmota passa sigil•losament pel nostre costat. Aquestes muntanyes estan plenes de vida.
Després de la contemplació, continuem pel davant per davallar pel fil de la carena en sentit Est.
A primera vista la silueta de la carena pot semblar prou esquerpa, però en realitat es deixa transitar fàcilment.
Avancem pel fil de la carena en mantinguda davallada fins el Roc dels Voltors per continuar fins el Coll dels Homes.
Des d’aquest punt les fites i marques grogues son escasses i hem de tirar del sentint comú i de l’orientació.
Xau-xau, arribem a la Jaça del Mig i en poca estona ens plantem al Refugi de Coma de Vaca, ubicat en un indret privilegiat.
Prenem un repós i un refresc i continuem la caminada creuant el Freser per un passarel•la metàl•lica. Continuem pel Camí de Queralbs a Coma de Vaca, inicialment en pujada fins a un pal amb indicacions varies.
Regirem a mà dreta i comencem a davallar, sense pèrdua, mentre gaudim de les vistes del Roc Verd, la Trona de Guardiola i del bonic Camí dels Enginyers que transita pel seu damunt.
El camí davalla sense pausa a cops fent ziga-zagues com les de les Marrades i les Llosardes.
Sense presa, fruint del paisatge, arribem al Jaçal de Costa Rubí, on canviem de vessant del Freser per una passarel•la metàl•lica.
De l’altre costat, continuem sense pèrdua pel marcat camí que sempre ronda proper al Freser.
Després d’una bona estona, arribem al Salt del Grill, al que ens podem apropar per observar-lo amb deteniment.
Xino-xano, caminem fins arribar la central elèctrica de Daió on canviem de vessant pel Pont de Daió.
A continuació per carretera asfaltada, caminem per la carretera de la Central.
Arribem a la carretera GIV-5217 i seguim caminant en lleugera pujada, per la citada carretera fins a Queralbs.

Ascensió a un dels cims amb més caràcter d’aquesta zona.
Hem variat la ruta de pujada (pel Cim del Ras) i variat la ruta de baixada (pel fil de la carena i Roc dels Voltors) fent més interessants tots dos trams.
Naltros hem fet una de les clàssiques voltes d’aquesta zona, fent nit a l’Alberg del Niu de l’Àliga.
- - - - - - -
Hem dividit la caminada amb dues ressenyes en els punt més emblemàtics, tal com queda:
2/   Núria - Torreuenules - Coma de Vaca - Queralbs
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquestes vall d’Alta Muntanya.
Tot plegat, hem estirat les cames una bona estona i hem fruit d’una bona caminada de muntanya.