Puigcerdà - Planoles
GR 11 / Etapa 34

Enllaçant les comarques muntanyenques de la Cerdanya i el Ripollès.

Aquesta 34ena etapa de la Transpirinenca surt del cor de Puigcerdà alternant carreteres, pistes i corriols, gaudint de molt bones vistes de l'amplíssima vall de la Cerdanya, amb els seus poblets plens d'encant i les grans muntanyes que la defineixen.
Creem ses muntanyes pel Coll de la Creu de Meians i baixem fins al preciós poble de Dòrria, que està declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, per continuar fins a la preciosa població de Planoles.

Desnivell: (+) 1.000 metres (-) 1.000 metres aprox.

Punt de partida: Plaça de l’Estació (Puigcerdà)

Plaça de l’Estació, carrer de l’Estació, Carretera d’Age, Camí del Cementiri, Carretera de Vilallobent, Camí del Coll Marcer, Coll Marcer, Coll de la Creu de Meians, Dòrria, Planès, Planoles

Sortim de Puigcerdà per Carrer de l’Estació per anar a buscar la Carretera d’Age.
Més endavant, enllacem amb la Carretera del Cementiri i a continuació amb la Carretera de Vilallobent.
Aquest tram, a banda de les vistes de les muntanyes del darrere de Puigcerdà, resta prou deslluït doncs transita integrament per carreteres asfaltades.
Tot i ser un tram deslluït, hem fruit de la escolta i observació d’un munt d’aus com el Milà negre, Cruixidell, Verdum, Gafarró, Picot verd i Abellerols entre molts altres.
A les afores de Vilallobent, deixem el terreny d’asfalt i comencem a pujar per camins de terra fent més agradable la caminada.
Mentre anem pujant, les vistes s’eixamplen gratament amb Puigcerdà i totes muntanyes del Pirineu com a teló de fons.
Xino-xano, caminem en mantinguda pujada pel Camí del Coll Marcer, que ronda per boscos d’una bellesa esplèndida, fins el propi Coll Marcer que ens ofereix unes vistes immillorables de l’estació d’esquí de la Molina i de la Tossa d’Alp com a punt culminant.
Seguidament, continuem en suau davallada per tornar a remuntar més endavant per accedir al Coll de la Creu de Meians.
En aquest punt, ampliem les vistes i li afegim tota la panoràmica de la allargassada Serra de Montgrony, farcida de cims com la Pedra Picada, l’Emperadora, Costa Pubilla l la Covil.
Continuem en mantinguda davallada còmodament i seguidament per un marcat corriol que ronda per les faldilles del Puig de Dòrria.
Arribem al petit nucli de Dòrria, declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, i fem una aturada tècnica per repostar aigua i gaudir de l’ entramat d'antigues cases i carrerons entorn de l'església romànica de Sant Víctor,datada del 903 però amb destacats afegits del segle XVII, com el campanar. L'església conté un important conjunt pictòric d'origen romànic únic a Catalunya.
Continuem la caminada, però abans d’arribar al càmping, abandonem el GR esmentat i baixem per la dreta, per una pista cimentada que davalla decididament cap a Planès.
Creuem la carretera N-260 amb atenció i de l’altre costat entrem a la petita població de Planés.
A continuació baixem per unes escales i enllacem amb el camí que uneix Planès i Planoles,
Un final de carminada i entrada més atractiva que ens duu sense pèrdua fins a la preciosa població de Planoles.

Esplèndida etapa del GR 11, el Sender dels Pirineus, que ronda per paratges de muntanya d’una bellesa exquisida.
La etapa es de bon caminar amb un desnivell gradual i majoritàriament per pistes i plans de pastura.
Una ruta, altament recomanada, que ens ajuda a transitar entre dos comarques muntanyenques de gran valor paisatgístic.
Per realitzar aquesta etapa, hem anat amb tren, línia R3 de Rodalies, des de Planoles fins a Puigcerdà.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.