XXX Travessa del Montseny

Una de les clàssiques travesses d’obligat compliment

El Montseny és un massís muntanyós que forma part de la Serralada Prelitoral. Aquest massís ha gaudit d'una gran estima popular, des de fa més d'un segle, per raó de les seves riqueses paisatgístiques, naturals i històriques. Està situat en el límit entre les comarques del Vallès Oriental, la Selva i Osona, com una barrera entre la Depressió Prelitoral Catalana i la Plana de Vic. Està separat de les Guilleries per una fractura.
El Montseny està constituït per tres conjunts muntanyosos ben diferenciats: el Pla de la Calma; el turó de l'Home i les Agudes, i, finalment, el turó de Matagalls. Aquests tres conjunts estan units entre si per colls. El Pla de la Calma és un dels contraforts del massís i està situat a la part més occidental; s'uneix amb el turó de Matagalls (1.697,2 m) pel coll de Collformic. El turó de Matagalls està unit a la carena del turó de l'Home (1.705,8 m) i de les Agudes (1.705,4 m) pel coll de Sant Marçal, que constitueix la capçalera de la conca del riu Tordera.
Una gran part d'aquest massís es correspon amb l'espai protegit del Parc Natural del Montseny, establert l'any 1977 i gestionat per la Diputació de Barcelona des del 1977. Fins a l'any 1977 el Montseny no va ser classificat com a Parc Natural, gràcies al treball del Servei de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Com a ratificació de l'interès de la zona, el 28 d'abril de 1978, la UNESCO ("Programa Home i Biosfera") va declarar aquest parc reserva de Biosfera, formant part d'una xarxa internacional de zones protegides representatives dels principals tipus d'ecosistemes mundials.

Desnivell: -/+ (acumulat) 5.600 metres aprox.

Punt de partida: Aiguafreda.
Des de la carretera C-17, prenem la sortida d’Aiguafreda i ens adrecem a la Plaça de la Carretera on hi un punt d’informació d’Aiguafreda. Estacionem el vehicle pel voltant.
Veure punt de partida a Google Maps.

Aiguafreda - Tagamanent - El Cafè - Collformic - Matagalls - Sant Marçal - Les Agudes - Turó de l’Home - Santa Fe - Gualba

El recorregut a seguir està senyalitzat.
L'Organització només senyala amb marques pròpies aquells trams on no hi ha senyals d'altres tipus. Aquestes senyals es posen la setmana anterior i es recullen la setmana posterior, d'acord amb la política de respecte pel medi ambient de l'Organització i el Parc Natural.
Els punts en els quals es creuen carreteres, l'Organització obliga als participants a seguir les senyals de seguretat.
- Tram Aiguafreda/Tagamanent (cim): Seguir senyals GR-5 fins al Collet de St. Martí. A continuació seguir indicacions fins al cim.
- Tram Tagamanent/El Cafè (runes): Seguir senyals GR-5 pel Pla de la Calma fins a les runes del Cafè.
- Tram El Cafè/Collformic (creuament carretera BV-5301): Seguir la mateixa pista forestal sense abandonar-la fins al Collformic.
- Tram Collformic/Matagalls (cim): Camí recomanat per la Diputació de Barcelona: en arribar al Pla de la Barraca, seguir corriol que surt de la gran fita de pedres que es troba pujant el camí a ma esquerra. El camí passa per sota del Turó Gros i la font de Matagalls.
- Tram Matagalls/Sant Marçal: Seguir camí senyalat amb adhesius de la Diputació de Barcelona de color grana als pals verds fins a la carretera BV-5114. En arribar a la carretera, seguir la senyalització del GR-5.2 que des del coll s'endinsa cap El Puig, on hi trobareu el control i l'avituallament.
- Tram Sant Marçal/Les Agudes (cim): Seguir la senyalització del GR-5.2 que des del Puig i per les tarteres arriba al coll de Les Agudes, tot assolint el cim a la nostra esquerra.
- Tram Les Agudes/Turó de l’Home (cim): Seguir camí senyalat amb adhesius de la Diputació de Barcelona de color blau als pals verds.
- Tram Turó de l’Home/Santa Fe (aparcament): Seguir camí senyalat amb adhesius de la Diputació de Barcelona de color marró als pals verds fins a la font de Passavets. Seguir pel camí paral•lel a la carretera BV-5114 (cap a la dreta) senyalitzat amb adhesius de la Diputació de Barcelona. El control es troba a l'aparcament que hi ha abans d’arribar al restaurant Avet Blau.
- Tram Santa Fe/Gualba (Plaça Major): Seguir el camí que porta cap a Can Lleonart i, tot seguint la riera, arribem al pantà de Santa Fe. Cal vorejar el pantà i creuar la pressa per agafar el camí de baixada a Gualba. Tot aquest tram té senyalització pròpia de la Travessa del Montseny.

Una travessa de les més clàssiques dins del món de les CCCR Copa Catalana de Caminades de Resistència.
Disposa d’un recorregut excel•lent que transita pels punt més emblemàtics del massís.
Igualment, gaudirem en tot moment, d’unes vistes excepcionals de tot l’entorn.
Una travessa d’obligat compliment per tot muntanyenc.
Hem gaudit d’una perfecta jornada de muntanya en tots els sentits.